Blog – Trainee Nynke Wiersma vanuit Sunderland

14.07.2018

Trainee Nynke Wiersma vaart mee tijdens The Tall Ships Races 2018. In tegenstelling tot de meeste andere trainees vaart Nynke alle races mee, waarbij de start in Sunderland plaatsvindt op 14 juli en de Tall Ships in Harlingen finishen op vrijdag 3 augustus. Nynke houdt ons op de hoogte van haar avonturen en ze staat op het punt om te vertrekken vanuit Sunderland en richting Esbjerg (Denemarken) te varen! Ze vaart mee aan boord van de Sorlandet. Lees hieronder haar eerste blog.

Donderdag 5 juli. Om 3:50 uur ging vanochtend mijn wekker. De laatste spullen werden nog ingepakt en toen was ik klaar om naar Schiphol te gaan. Daar konden we de bagage snel afgeven, en toen moest er afscheid genomen worden en kon ik door de douane, vanaf daar zou het avontuur echt beginnen. Ik kon alles redelijk snel vinden en gelukkig waren er verder geen problemen. Om 11.00 kwam ik dan aan in Kristiansand. Vanaf daar moest ik nog een ruim halfuur met de bus, en dan zou ik in het centrum aankomen, waar ook de boot lag. Ik kon pas vanaf 15:00 uur op de boot, en dus had ik nog genoeg tijd om even door Kristiansand te wandelen.

Toen ik rond 16:00 uur bij de boot aankwam kon ik mijn koffer naar beneden brengen, en kreeg ik een nummer aangewezen. Dit nummer staat ook op je hangmat/bed, je kluisje en je andere kastje, zodat iedereen zijn eigen spullen bij elkaar kan houden. Ik slaap deze maand in een hangmat, waar ik erg blij mee ben, aangezien je dan mee beweegt op de golven en je dus niet uit je bed kunt rollen.

Je kon je spulletjes even opruimen, en daarna was het tijd voor een rondleiding door de boot, en werd je ingedeeld in een zogenaamde ‘watch’. Dit is je groep, en daarmee moet je op bepaalde tijden een aantal uren op het dek werken. Ik zit in de ‘red watch’ en dat betekent dat ik samen met zes andere mensen elke dag van 12 tot 4 uur ’s middags en ’s nachts moet werken. In totaal zijn er 3 watches en die wisselen elkaar steeds af, zodat iedereen 4 uur werkt en 8 uur rust heeft. Wanneer je niet op het dek hoeft te zijn kun je spelletjes spelen of slapen, aangezien je een heel gek ritme krijgt.

Het eerste stuk zouden we naar Stavanger zeilen, maar doordat de wind verkeerd stond konden we alleen op de motor varen, en doordat dat langzamer ging dan zeilen moest de volgende groep opstappen in Egersund. Daar hadden we een korte stop, zodat sommige mensen de tijd hadden om van boord te gaan, en de nieuwe mensen aan boord konden gaan. De aangekomen mensen werden ook weer in watches verdeeld, en nu zaten we met 5 mensen in de ‘red watch’. Ik zit samen met 3 Noren en een Nederlands meisje. We moeten dus Engels met elkaar praten op de boot.

In een watch heb je 3 of 4 physicals. Zij staan aan het roer, zijn lookout of doen safetywatch. De lookout zit voor op het schip en kijkt of er andere schepen naderen en geeft dat door aan de safetywatch. De safetywatch maakt om het halve uur een zogenaamde veiligheidsronde en checkt of er geen vuur en of andere gevaarlijke dingen op het schip zijn. Deze 3 dingen wisselen elkaar steeds af, samen met de mensen op het dek. Zij helpen samen met een aantal mensen van de crew om de zeilen goed te zetten, en alle touwen netjes te houden. Na 4 uur zit onze watch er dan op en komt de volgende groep ons aflossen. Als traditie zeggen we dan ‘God vakt’ en ‘God vakt skal være’ tegen elkaar. Je wenst elkaar hierbij een goede wacht toe.

Op 10 Juli zijn we aangekomen in Sunderland. De boot moest hiervoor helemaal netjes gemaakt worden, en alle zeilen moesten worden ingerold. Om 16:00 zou er een zogenaamde ‘pilot’ bij ons aan boord komen die ons in de haven zou leiden. We waren al in Sunderland om 13:00 uur en dus moesten we voor de haven rond blijven varen. Wij waren niet het enige Tall Ship en dus was het druk op het water. Toen we dan eindelijk waren aangelegd was het tijd om Sunderland en het terrein te verkennen. We hebben ons ingeschreven voor een aantal activiteiten en zijn klaar voor de start van de Tall Ships Races in Sunderland.

Neem contact op

Of bel: 0517-744044

Meer nieuws & ontwikkelingen

Deel deze pagina: