Blog – Trainee Nynke Wiersma over de laatste etappe

17.08.2018

Trainee Nynke Wiersma voer mee tijdens The Tall Ships Races 2018. In tegenstelling tot de meeste andere trainees voer Nynke alle races mee, waarbij de start in Sunderland plaatsvond op 14 juli en de Tall Ships op vrijdag 3 augustus aankwamen in Harlingen. Nynke heeft ons tijdens haar reis op de hoogte gehouden van haar avonturen aan boord van de Sørlandet. Lees hieronder over haar ervaringen tijdens de laatste race van Stavanger naar Harlingen.

Op 29 juli vertrokken alle boten weer vanuit Stavanger naar Harlingen en zou Race 2 beginnen. Alle nieuwe trainees, deze race vooral Nederlanders, waren de vorige dag aangekomen en de boot was klaar om te gaan. Alle boten verlieten gezamenlijk de haven, maar doordat er zulk slecht weer werd voorspeld werd de race een dag uitgesteld en gingen de meeste boten ergens voor anker liggen. Doordat we een dag moesten wachten had je veel tijd om iedereen te leren kennen en er werden dan ook veel spelletjes gespeeld. Ook was er weer een swimcall en dat betekende dus dat we mochten zwemmen vanaf de boot.

De volgende dag vertrokken we in de middag richting de start. De nieuwe trainees hebben onderweg alle basics geleerd, zodat we een goede start zouden kunnen maken. De start was tussen 18.00 en 0.00 uur en iedere boot mocht dus kiezen hoe laat ze van start wilden gaan. Hierdoor dachten we dat we niet zoveel boten zouden zien, omdat iedereen waarschijnlijk op een andere tijd zou starten, maar dit was echter niet zo en heel veel boten vertrokken tussen 18:00 en 19:00. Hierdoor hadden we weer een mooie start met vele boten om ons heen. Je kon meteen merken dat er ander weer aan zat te komen, doordat het water onrustiger werd. De hele maand hadden we vlak water en nu waren er al golven. De eerste mensen waren de volgende dag dan ook al zeeziek en aan het einde van de middag moest ook ik eraan geloven. Daar zit je dan, met zo’n 10 man op een rijtje naast de overgeef-ton. Iedereen voelde zich helemaal beroerd, maar toch kon er ook gelachen worden om iedereen die zich slecht voelde en alle grappen die er over ons gemaakt werden. ‘s Avonds moest er toch gegeten worden, maar wanneer je binnen ging zitten werd de misselijkheid alleen maar erger waardoor de meeste mensen het er niet langer dan 5 minuten volgehouden hebben. Na het eten werden dan de hangmatten opgehangen door de mensen die niet ziek waren en kon iedereen slapen. De hangmat was de enige plek in de boot waar je niks van de golven en dus ook niet van de zeeziekte merkte. Toen de redwatch om 11.30 uur wakker werd gemaakt bleek dat de golven alleen maar hoger waren geworden en dat het nu zelfs aan het stormen was. We mochten niet meer op het voor- of middendek en iedereen zat dus achter op de boot, zodat wij niet geraakt werden door de golven die over de boot sloegen. Meer dan de helft van de groep was nog steeds erg zeeziek en hebben de hele nacht op het dek gezeten. De anderen hebben ervoor gezorgd dat alle zeilen perfect stonden, zodat we een goede slag konden slaan bij de harde wind. Eén zeil heeft de storm niet overleefd en was gescheurd, maar de rest ging wel super. De volgende dag bleek ook dat doordat wij alle zeilen op hebben gehouden we een flinke inhaalslag hebben kunnen maken ten opzichte van de andere boten die niet alle zeilen uit hebben gehad door de harde wind.

De volgende dag was iedereen weer vrolijk en voelden de meeste mensen niks meer van de golven. De rest van de race verliep alles weer rustig. Donderdagmiddag kwamen we dichter bij het land en voeren we recht op Vlieland en Terschelling af.  Veel familie werd ingelicht dat we donderdagavond aan zouden komen rond 22.00 uur. Toen we bij Harlingen aankwamen stonden erg veel mensen ons op te wachten. De volgende dag kwam er een groep gasten bij ons aan boord voor een dagtocht en verlieten we de haven van Harlingen weer om deel te nemen aan de Sail In. Toen we de haven uitvoeren kwamen we al veel boten tegen en toen we in de mast gingen zitten hadden we een prachtig uitzicht. Toen we weer terug kwamen in Harlingen hebben we de voorbereidingen gedaan voor de Crew Parade en zijn we even een rondje gaan maken over het terrein. Onze boot lag naast het hoofdpodium en dus konden we alle artiesten horen vanaf de boot. ‘s Avonds hebben we met een hele groep het vuurwerk bekeken vanaf het strand. Dit was echt super mooi. Zaterdag was de Crew Party en de Crew Parade. Er stonden heel veel mensen langs de kant om alle trainees en crew toe te juichen. Heel veel boten hadden hun eigen liedje en zo liepen we door heel Harlingen en eindigden we bij het hoofdpodium waar alle prijzen werden uitgedeeld. Onze boot werd uiteindelijk 3e en dus mochten wij ook een prijs in ontvangst nemen. Na de Crew Parade ging iedereen weer terug naar de boot om daarna samen naar de Crew Party te gaan. Hier kon iedereen eerst lekker eten en daarna was er een feestje. Het was een hele geslaagde avond met heel veel gezelligheid. Zondag was het helaas de laatste dag. Alle koffers werden ingepakt en ook ik moest nu mijn tassen gaan pakken. Rond 10.00 uur moesten we van het schip en kwam er een einde aan dit fantastische avontuur. Iedereen heeft afscheid van elkaar genomen, en dat was toch best lastig als je een maand met dezelfde mensen op een schip hebt gezeten.

Dat was het dan. The Tall Ships Races 2018. Maandag voeren alle boten weer uit Harlingen op weg naar nieuwe avonturen. Ik heb een fantastische tijd gehad op de Sørlandet en heel veel nieuwe mensen leren kennen. Ook heb ik dingen meegemaakt die mij mijn hele leven bij zullen blijven. Echt een reis van mijn leven!